Το µεταπτυχιακό πρόγραµµα Εκπαίδευσης Ενηλίκων έχει σχεδιαστεί µε σκοπό να δεχτεί εκπαιδευτικούς, εκπαιδευτές ενηλίκων και άλλους επαγγελµατίες οι οποίοι εκπαιδεύουν και καταρτίζουν οµάδες ενηλίκων από διάφορα γνωστικά αντικείµενα και πεδία. Το πρόγραµµα έχει αναπτυχθεί/ δοµηθεί µε γνώµονα την αυξανόµενη πολυπλοκότητα και απαιτήσεις του λειτουργήματος των εκπαιδευτών ενηλίκων ανεξαρτήτως κλάδου και αντικειμένου οι οποίοι λειτουργούν σε διαφορετικά και ποικίλα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα (τυπικής, µη-τυπικής και άτυπης µάθησης) και την ανάγκη για κριτική και συνολική θεώρηση των βασικών εννοιών/αρχών της εκπαίδευσης ενηλίκων, σε µακρο-επίπεδο ή/και, µικρο-επίπεδο, της διδασκαλίας και της αξιολόγησης και των αλληλεπιδράσεών τους, όπως επίσης και την αποτελεσµατική ενσωµάτωση νέων και καινοτόµων διδακτικών τεχνικών και πρακτικών και πολιτικών όπως επίσης και η αξιοποίηση της τεχνολογίας στα σύγχρονα περιβάλλοντα µάθησης. Αποσκοπεί επίσης να δώσει το θεωρητικό, παιδαγωγικό αλλά και πρακτικό υπόβαθρο µέσα στα πλαίσια των οποίων γίνεται συνεξέταση ποικίλων εννοιών όπως της εκπαίδευσης ενηλίκων, των θεωριών µάθησης, αναλυτικού προγράµµατος, της διδασκαλίας και της αξιολόγησης, ώστε οι µετεκπαιδευόµενοι να µπορούν να λειτουργούν ως ηγετικά στελέχη στο χώρο της εκπαίδευσης και να ανταποκρίνονται πλήρως στις απαιτήσεις της σηµερινής αλλά και αυριανής κοινωνικής και πραγµατικότητας. Τέλος, το πρόγραµµα έχει επίσης ερευνητικό προσανατολισµό µε ακρογωνιαίο λίθο την έρευνα δράσης και µε στόχο το µετασχηµατισµό των διδακτικών/µαθησιακών προσεγγίσεων και την προαγωγή της έρευνας στο χώρο της εκπαίδευσης ενηλίκων.
Με βάση το γενικό σκοπό και τη συλλογιστική σχεδιασµού του εξ αποστάσεως µεταπτυχιακού στην Εκπαίδευση Ενηλίκων, τα προσδοκώµενα µαθησιακά αποτελέσµατα είναι τα ακόλουθα:
- Η ολοκληρωµένη θεώρηση των βασικών εννοιών και αρχών της εκπαίδευσης ενηλίκων, της διδασκαλίας και της αξιολόγησής της, και η κατανόηση των βασικών εννοιών και των αλληλεπιδράσεων τους.
- Η στοχευµένη ενσωµάτωση στρατηγικών διδασκαλίας και ενεργητικών εκπαιδευτικών τεχνικών, όπως επίσης και των νέων τεχνολογιών στη διδακτική διαδικασία µε παιδαγωγικές προσεγγίσεις που µεγιστοποιούν την προστιθέµενη µαθησιακή τους αξία.
- Η κατανόηση των διαφορετικών διδακτικών και µαθησιακών αναγκών και προσεγγίσεων των ενηλίκων και η αποτελεσµατική εφαρµογή τους µέσω µελέτης των θεωριών µάθησης των ενηλίκων.
- Ο σχεδιασµός, υλοποίηση και αξιολόγηση ενός προγράµµατος εκπαίδευσης ενηλίκων αξιοποιώντας νέες µεθόδους, καινοτόµες προσεγγίσεις στην εκπαίδευση ενήλικων όπως επίσης και ενσωµατώνοντας τις νέες τεχνολογίες και τα ψηφιακά µαθησιακά περιβάλλοντα.
- Η κατανόηση της δυναµική, της ανάπτυξης και των απαιτήσεων του συγκεκριμένου κλάδου, έτσι όπως εξελίσσεται στην Κύπρο, Ελλάδα και Ευρώπη.
- Η παραγωγή νέας γνώσης µε συστηµατική ερευνητική ενασχόληση στα εστιασµένα ενδιαφέροντα του προγράµµατος και η καλλιέργεια ερευνητικών προσανατολισµών ανάµεσα στους εκπαιδευτές ενηλίκων.
- Η ανάδειξη της έρευνας δράσης ως σηµαντικού εργαλείου στην υπηρεσία των εκπαιδευτών ενηλίκων για αποδοτικότερες διδακτικές προσεγγίσεις υλοποίησης των στόχων της επιµόρφωσης και κατάρτισης των ενηλίκων.
- Η ανάπτυξη αναλυτικής και κριτικής σκέψης και η καλλιέργεια γόνιµου διαλόγου και συνεργασίας για την αντιµετώπιση των προβληµάτων και των προκλήσεων που σχετίζονται µε την εκπαίδευση ενηλίκων.
Τα τελευταία χρόνια υπάρχει έντονη κινητικότητα και ενδιαφέρον όσον αφορά μεταπτυχιακά προγράμματα στην Εκπαίδευση Ενηλίκων, Δια Βίου Μάθηση και Συνεχιζόμενη Κατάρτιση. Τα πιο πάνω πηγάζουν από τον αυξανόμενο αριθμό ιδρυμάτων και οργανισμών τυπικής, μη-τυπικής και άτυπης μάθησης, Κέντρων Δια Βίου Μάθησης και Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης, όπου προσφέρουν πληθώρα σεμιναρίων, εργαστηρίων, μαθημάτων σε ενήλικές. Ακόμη, περαιτέρω έμφαση δίνεται πλέον σε ιδιωτικούς και δημόσιους οργανισμούς και επιχειρήσεις σε θέματα Ανθρώπινου Δυναμικού και συγκεκριμένα σε θέματα επιμόρφωσης και επαγγελματικής κατάρτισης. Αυτό δημιουργεί και την ανάγκη για περισσότερες θέσεις διδασκαλίας αλλά και καταρτισμένους εκπαιδευτές. Επίσης, τα τελευταία χρόνια αυξήθηκε και ο αριθμός θέσεων εργασίας σε ιδρύματα ανώτερης και ανώτατης εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με τα δεδομένα που ισχύουν σήμερα στο χώρο της δια βίου μάθησης και εκπαίδευση ενηλίκων στην Κύπρο, την Ελλάδα, την Ευρώπη αλλά και σε κοινότητες Ελληνόγλωσσων του εξωτερικού όσον αφορά την προσφορά και ζήτηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων εξ αποστάσεως, το προτεινόμενο πρόγραμμα θα ικανοποιήσεις ανάγκες σε εκπαιδευμένο προσωπικό στο χώρο της Εκπαίδευσης Ενήλικων, της Δια βίου Μάθησης και της Συνεχιζόμενης Κατάρτισης όπως αναφέρεται πιο πάνω.
Επίσης, το πρόγραμμα λόγω του χαρακτήρα και της δομής του μπορεί να προσελκύσει άτομα από διάφορα γνωστικά αντικείμενα, πεδία και ειδικότητες που ασχολούνται με την εκπαίδευση, επιμόρφωση και επαγγελματική κατάρτιση ενηλίκων.
Το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό έχει ξεκάθαρη έμφαση, δομή και χαρακτήρα. Συγκεκριμένα, επικεντρώνεται στην εκπαίδευση ενηλίκων κάτω από την ομπρέλα της δια βίου μάθησης. Με αυτό τον τρόπο δίνει την ευκαιρία στους απόφοιτούς του να εκπαιδευτούν και να αποκτήσουν το απαραίτητο εκπαιδευτικό, θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο σε θέματα σχετικά με την Εκπαίδευση Ενηλίκων έτσι ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν στην πολυπλοκότητα του επαγγέλματός τους, έστω και εάν προέρχονται από διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα, πεδία και ειδικότητες. Τέλος, το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό έχει δομηθεί με σκοπό να ικανοποιήσει ανάγκες της κοινωνίας μας.
Κατηγορία Μαθημάτων | ECTS |
---|
Υποχρεωτικά Μαθήματα | 40 |
Επιλεγόμενα Μαθήματα | 30 |
Μεταπτυχιακή Εργασία | 20 |
Σύνολο | 90 |
Υποχρεωτικά Μαθήματα
Ο φοιτητής πρέπει να συμπληρώσει επιτυχώς 40 ECTS από την ακόλουθη λίστα μαθημάτων:
No. | Κωδικός | Όνομα | ECTS | Ώρες / εβδ. |
1 | ADE101 | Μεθοδολογία Έρευνας | 10 | 3 |
2 | ADE102 | Εισαγωγή στην Εκπαίδευση Ενηλίκων : Θεωρητικές και Πρακτικές Προσεγγίσεις | 10 | 3 |
3 | ADE103 | Θεωρίες για τη Μάθηση των Ενηλίκων και Συμβουλευτική Ενηλίκων | 10 | 3 |
4 | ADE104 | Στρατηγικές Διδασκαλίας και Ενεργητικές εκπαιδευτικές Τεχνικές στην Εκπαίδευση Ενηλίκων | 10 | 3 |
Επιλεγόμενα Μαθήματα
Ο φοιτητής πρέπει να συμπληρώσει επιτυχώς 30 ECTS από την ακόλουθη λίστα μαθημάτων:
No. | Κωδικός | Όνομα | ECTS | Ώρες / εβδ. |
1 | ADE201 | Ευρωπαϊκές Πολιτικές στην Εκπαίδευση Ενηλίκων | 10 | 3 |
2 | ADE202 | Νέες Τεχνολογίες στη Εκπαίδευση Ενηλίκων: Δυνατότητες στην Διδασκαλία και Μάθηση | 10 | 3 |
3 | ADE203 | Ανάπτυξη Περιβαλλόντων Μάθησης | 10 | 3 |
4 | ADE204 | Εκπαιδευτική Ηγεσία και Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού | 10 | 3 |
5 | ADE205 | Αξιολόγηση και Διασφάλιση Ποιότητας στην Εκπαίδευση Ενηλίκων | 10 | 3 |
Μεταπτυχιακή Εργασία
Ο φοιτητής πρέπει να συμπληρώσει επιτυχώς 20 ECTS από την ακόλουθη λίστα μαθημάτων:
No. | Κωδικός | Όνομα | ECTS | Ώρες / εβδ. |
1 | ADE105 | Μεταπτυχιακή Διατριβή Ι | 10 | 3 |
2 | ADE106 | Μεταπτυχιακή Διατριβή ΙI | 10 | 3 |